Brocacef

brocacef_secondary

Brocacef krijgt grip op complexe prijsafspraken rondom zorgvergoedingen en declaratieregels met Progress Corticon

Brocacef, distributeur in farmaceutica en eigenaar van BENU Apotheek, een keten van apotheken, vervangt haar systeem voor het beheren en uitvoeren van vergoedingskosten van veertien zorgverzekeraars. Dankzij Corticon, het Business Rules Management Systeem (BRMS) van Progress, factureert BENU Apotheek op basis van 4.000 factoren snel, eenvoudig en nauwkeurig. Factoren zijn bijvoorbeeld de aanschafprijs van een geneesmiddel en de vergoedingsregels van individuele verzekeraars. Winstgevendheid en klanttevredenheid zijn door het BRMS gestegen.
BROCACEF

Challenge

Goede uitvoering van complexe prijsafspraken rondom zorgvergoedingen met meer dan tien miljoen prijsberekeningen per jaar

Solution

De Business Rules Management Software (BRMS) Progress Corticon

Result

  • BENU apotheek kan snel, eenvoudig en nauwkeurig zorgvergoedingen en factuurbedrag vaststellen 
  • Snellere implementatietijd van wijzigingen: van 1,5 week naar 1,5 uur 
  • Business is onder controle 
  • Traceerbaarheid van genomen beslissingen 

Story

Complexe en veranderende prijsafspraken vragen om BRMS

Sinds de marktliberalisering bepaalt niet langer de overheid de prijzen in de gezondheidszorg, maar komen deze tot stand via jaarlijkse onderhandelingen tussen zorgaanbieders en zorgverzekeraars. Dit leidt tot verschillende individuele prijsafspraken in het zorgvergoedingssysteem. Zo hanteert elke verzekeraar zijn eigen schema’s en regels voor het uitkeren van vergoedingen voor medicijnen en verwante artikelen aan patiënten en apotheken. Sommige verzekeraars eisen bijvoorbeeld dat apotheken op recept zoveel mogelijk merkloze medicijnen verschaffen of die van een specifieke fabrikant. 

“De bestaande Excel-sheets konden de toegenomen complexiteit niet aan”, Jeroen Anbeek, Business informatie analist bij Brocacef.

Voor BENU apotheek betekent dit een ware uitdaging om tijdig aanpassingen te kunnen doorvoeren om nauwkeurig bij de verschillende zorgverzekeraars te kunnen declareren. BENU Apotheek heeft niet alleen te maken met voortdurend veranderende contracten. Er is ook maandelijks een update van de zogenaamde Taxelijst van medicijnen en hulpmiddelen. Deze updates bevatten veranderde prijzen, aangepaste vergoedingen en nieuwe wet- en regelgeving voor circa 106.000 artikelen. “Brocacef doet circa 872.000 prijsberekeningen per maand en dus meer dan tien miljoen per jaar. De bestaande Excel-sheets konden de toegenomen complexiteit niet aan. We zochten een nieuwe toepassing”, aldus Jeroen Anbeek, Business informatie analist bij Brocacef.

“Voor het doorvoeren van wijzigingen in geautomatiseerde beslissingen hadden we voorheen 1,5 week nodig. Nu doen we dit in 1,5 uur.” John Feimann, commercieel directeur BENU Apotheek

Een onafhankelijke partij adviseerde Brocacef de inzet van een Business Rules Management System (BRMS) als oplossing om de complexiteit hanteerbaar te houden. De BRMS oplossing van Progress staat niet-IT’ers toe bedrijfslogica (als, dan, anders …formules) buiten de applicatiecode te documenteren en beheren. Het systeem maakt vervolgens de vertaalslag naar applicatiecode waardoor de integratie met het informatiseringsplatform wordt gerealiseerd. Zo kunnen wijzigingen in de met verzekeraars afgesproken voorwaarden sneller worden geïmplementeerd.
“Voor het doorvoeren van wijzigingen in geautomatiseerde beslissingen hadden we voorheen 1,5 week nodig. Nu doen we dit in 1,5 uur.” John Feimann, commercieel directeur BENU Apotheek, vult aan. “Daarnaast worden nu fouten in het toepassen van de overeengekomen condities tot een minimum gereduceerd. Een foute berekening of een verkeerd toegepaste afspraak leidt uiteindelijk tot enorm veel extra werk en dus significant hogere kosten. En dan spreken we nog niet over ergernis bij de klanten en daling van het vertrouwen.” 

Selectie

Brocacef deed een marktverkenning van bestaande BRMS. Kostprijs, professionaliteit, functionaliteit, en gebruiksvriendelijkheid waren de belangrijke criteria. Essentieel was dat het systeem de complexiteit van de zorgomgeving aan moest kunnen. Een helpdesk in Nederland en een Nederlands implementatieteam waren voor Brocacef eveneens voorwaarden.

Progress Corticon kwam als beste uit de ‘Proof of Concept’ (POC). Drie redenen waren fundamenteel:

  • Het gebruikersgemak voor het opstellen van beslissingsregels door bedrijfsanalisten was onomstreden. Progress Corticon kon alle regels zonder programmeren aan. Ook bleek het voor de vakexperts de gemakkelijkste te gebruiken oplossing.
  • Regelverificatie overtrof de verwachtingen. Brocacef zette in de POC bewust twee logische regelfouten om de fabrikanten te testen. Progress Corticon vond als enige de fouten. En, dat niet alleen, het vond drie fouten. Er stond namelijk een niet-bewuste fout in de specificatie.
  • De performance van Progress Corticon was optimaal en de omgeving zeer stabiel en schaalbaar. Automatische foutdetectie van inconsistenties tussen regels onderling evenals het geautomatiseerd voorstellen van oplossingen om deze inconsistenties te verhelpen kon er op korte tijd veel gerealiseerd worden. 

“De business hebben we mede dankzij Progress Corticon goed onder controle” John Feimann, commercieel directeur BENU Apotheek

Tijdwinst met Progress Corticon

“De implementatie van Progress Corticon verliep razendsnel”, aldus Anbeek. Na twee maanden beschikte Brocacef over een volledig geautomatiseerd uitvoeringsproces voor facturatie aan Zorgverzekeraars waarbij wijzigingen snel, eenvoudig en zonder fouten worden verwerkt. “De business hebben we mede dankzij Progress Corticon goed onder controle”, vertelt Feimann. Vooral omdat we sneller regelwijzingen kunnen doorvoeren met minder IT effort en minder menselijke fouten. Maar ook door de volledige traceerbaarheid van genomen beslissingen. We kunnen zien welke regels om te komen tot beslissingen in het bedrijfsproces worden toegepast, wanneer en door wie.”

Brocacef wil Progress Corticon uiteindelijk inzetten voor meer besluitvormingsaspecten van de bedrijfsvoering. Door integratie met het verkoopsysteem van apothekers ontstaat de mogelijkheid om op basis van de in Progress Corticon ingevoerde beleidsregels intelligentere klantinteracties aan te gaan. Gedacht kan worden aan een bedrijfsregel die voorschrijft dat een patiënt die gedurende een periode van drie maanden of langer een bepaald medicijn gebruikt, maagbeschermers aangeboden krijgt. De apotheekmedewerker krijgt dan een systeemmelding bij het registreren van de uitgifte en kan dan deze vraag aan de klant stellen. Naast de omzetverhogende werking is ook de klant hierbij gebaat. Het optimaliseren van omzet en marge evenals het beter bedienen van de klant gaan hand in hand.

Over Brocacef Groep


Brocacef Groep, gevestigd in Maarssen is een groep van ondernemingen, actief op het gebied van de gezondheidszorg. Naast de distributie van geneesmiddelen en medische producten, ontwikkelt en implementeert Brocacef Groep apotheek- en zorgconcepten. Bij Brocacef Groep werken ca. 2.200 medewerkers. Brocacef Groep is onderdeel van de PHOENIX group in Mannheim met vestigingen in 25 landen en 29.000 medewerkers en van Celesio AG, gevestigd in Stuttgart. Celesio is actief in 14 landen en heeft ca. 39.000 medewerkers. Zowel PHOENIX als Celesio zijn internationaal leidende dienstverleners op het gebied van de gezondheidszorg. Voor meer informatie zie:
www.brocacef.nl 

Over Progress

Progress Software Corporation (NASDAQ:PRGS) vereenvoudigt de ontwikkeling, de implementatie en het beheer van bedrijfsapplicaties op iedere smartphone, tablet of laptop, zowel lokaal als in de cloud. Dit met minimale complexiteit van IT en een lage total cost of ownership. Voor meer informatie zie www.progress.nl

 

Progress Software BV                               Progress Software NV
Schorpioenstraat 63                                  A. Stocletlaan 202B
3067 GC ROTTERDAM                             B-2570 Duffel
010 2351111                                             01530 77 00
www.progress.nl

 

WORLDWIDE HEADQUARTERS

Progress Software Corporation, 14 Oak Park, Bedford, MA 01730 USA Tel: +1 781 280-4000 Website: www.progress.com
U vindt ons op facebook.com/progresssw twitter.com/progresssw youtube.com/progresssw
Zie onderstaande webpagina voor lokale vestigingen wereldwijd en contactgegevens: www.progress.com/worldwide  

Progress en Corticon zijn handelsmerken of geregistreerde handelsmerken van Progress Software Corporation of een van zijn gelieerde bedrijven of dochterbedrijven in de Verenigde Staten en andere landen. Alle andere hierin opgenomen merken kunnen handelsmerken zijn van hun respectieve eigenaars. Specificaties kunnen zonder voorafgaande kennisgeving worden gewijzigd. ©2015 Progress Software Corporation en/of zijn dochterbedrijven of gelieerde bedrijven. Alle rechten voorbehouden.
Rev. 01/15 | 150530-0049 


Verder:

LEES MEER OVER CORTICON
EVALUEER CORTICON 
NEEM CONTACT MET ONS ONZE EXPERTS
eBay Makes Progress

LEES HOE EBAY CORTICON INZET 

eBay Makes Progress
DEEL DIT VERHAAL:
abstract-00
Lees meer

Klantverhalen