8 jul, 2014

Vijf aandachtspunten bij inzet Platform-as-a-Service

Media Alert

Vijf aandachtspunten bij inzet Platform-as-a-Service

Rotterdam, 8 juli 2014 – Wanneer bedrijven zelf applicaties willen ontwikkelen, stellen zij zich vaak de vraag of zij wel of niet gebruik willen maken van een Platform-as-a-Service (PaaS). Als eenmaal besloten is PaaS in te zetten, moeten er meerdere keuzes worden gemaakt. Niet ieder PaaS-platform past even goed bij de specifieke wensen van de gebruiker. Het applicatieontwikkel- en data-integratie softwarebedrijf Progress zet de factoren op een rij die helpen bij het identificeren van de beste optie:

1. Niveau van automatisering: Niet ieder PaaS-platform bevat dezelfde mate van automatiseringsfunctionaliteit. Dit is belangrijk om in gedachte te houden bij het selectieproces, omdat sommige ontwikkelaars met name geïnteresseerd zijn in het beschikbaar stellen van onafhankelijk onderdelen van het platform.

2. Coderen op maat: De applicatieontwikkelomgeving binnen een PaaS kan ondersteunen bij het ontwikkelen van een op maat gemaakte code. Het is in principe een gereedschapskist en ontwikkelomgeving die kan ondersteunen bij het creëren van allerlei soorten codes. Sommige PaaS-omgevingen voorzien tevens in snelle applicatieontwikkelingsmogelijkheden (RAD), inclusief click-to-code ratio. Hierdoor kun je het handmatig coderen tot een minimum beperken. Andere oplossingen bieden sterke integratie en cross-platform in te zetten tools om een maximale flexibiliteit te bieden.

3. Template-bibliotheek: Een PaaS zou ontwikkel-templates en -tools moeten aanbieden die de ontwikkeltijd kunnen verkorten en de kosten en complexiteit kunnen verminderen. Daarnaast moet een PaaS uiteraard de time-to-market verkorten. Het bouwen van meerdere applicaties via template-modellen kan de efficiëntie van ontwikkelaars sterk verbeteren.

4. Ondersteuningsstructuur: Sommige PaaS-aanbieders bieden meer klantenservice dan andere. Wanneer je eenmaal gekozen hebt voor een bepaalde PaaS-aanbieder, leg je ook een groot deel van het applicatiebeheer in de handen van deze aanbieder. Daarom is het van groot belang om er zeker van te zijn dat deze PaaS-aanbieder passende ondersteuning en beveiliging kan bieden. Hierbij moet rekening gehouden worden met fail-over en een transparante en snelle restore-from-backup. Met andere woorden, zorg ervoor dat de service level agreements passen bij de organisatie.

5. Implementatievrijheid: PaaS biedt zowel publieke als privé implementatiemogelijkheden. Om verschillende redenen kiezen veel organisaties er voor om hun missiekritieke oplossingen binnen een gedeelde, publieke omgeving te plaatsen. PaaS dient flexibel te zijn en in staat te zijn om implementatie te ondersteunen in de cloud-omgeving van de organisatie of binnen elke andere publieke cloud. Dit biedt de eenvoud van PaaS en stelt toekomstige verplaatsing veilig. Daarnaast zorgt het voor de veiligheid en ownership waar veel organisaties nog steeds de voorkeur aan geven.

Volg Progress op Twitter, Facebook, LinkedIn en Google+

Over Progress Software
Progress Software Corporation (NASDAQ:PRGS) vereenvoudigt de ontwikkeling, de implementatie en het beheer van bedrijfsapplicaties op iedere smartphone, tablet of laptop, zowel lokaal als in de cloud. Dit met minimale complexiteit van IT en een lage total cost of ownership. Meer informatie: www.progress.nl

Volg Progress Software op Twitter:
@ProgressSW_BNL

Voor verdere persinformatie of fotomateriaal kunt u contact opnemen met Rogier Heemskerk van LEWIS, Global Public Relations
E-mail: progressNL@lewispr.com

Progress and Pacific are trademarks or registered trademarks of Progress Software Corporation in the U.S. and other countries. Any other names contained herein may be trademarks of their respective owners.