15 jul, 2015

Brocacef verkort doorlooptijd van complexe beslissingsprocessen van weken naar uren

Progress Corticon biedt de flexibiliteit om ruim 870.000 prijsberekeningen per maand uit te voeren

Business Rules Management-oplossing biedt farmaceutische groothandel meer grip op complexe zorgvergoedingen en declaratieregels

Rotterdam, 15 juli 2015 – Brocacef, innovatieve farmaceutische groothandel en moederbedrijf van apotheekketen BENU apotheek, zet Business Rules Management Systeem (BRMS) Progress® Corticon® in om een einde te maken aan de complexiteit in de bedrijfsvoering.

De BRMS-oplossing van Progress maakt het mogelijk om wijzigingen in de voorwaarden van zorgverzekeraars sneller door te voeren. Progress Corticon stelt niet-IT’ers binnen Brocacef in staat om bedrijfsregels aan te passen, zonder hierbij de applicatiecode aan te hoeven passen. Wijzigingen in de met zorgverzekeraars afgesproken voorwaarden en prijsafspraken kunnen nu razendsnel worden doorgevoerd.

“Brocacef voert circa 872.000 prijsberekeningen per maand uit en dus meer dan tien miljoen per jaar. We zochten een nieuwe toepassing om de bestaande complexiteit te reduceren en toekomstige groei mogelijk te maken”, aldus Jeroen Anbeek, Business informatie analist bij BENU Apotheken.

“Voor het doorvoeren van wijzigingen in geautomatiseerde beslissingen hadden we voorheen 1,5 week nodig. Met Progress Corticon doen we dit nu in slechts 1,5 uur”, stelt John Feimann, commercieel directeur BENU Apotheken.

Sinds de marktliberalisering worden de prijzen in de gezondheidszorg niet langer door de overheid bepaald. Zij komen tot stand via jaarlijkse onderhandelingen tussen zorgaanbieders en zorgverzekeraars. Dit leidt tot verschillende individuele prijsafspraken en voorwaarden in het zorgvergoedingssysteem. Voor BENU Apotheek was het een grote uitdaging om aanpassingen tijdig door te voeren. Dit maakte het lastig om nauwkeurig bij de verschillende zorgverzekeraars te declareren. Naast de steeds veranderende contracten, heeft BENU Apotheek ook te maken maandelijkse updates van de zogenaamde Taxelijst van medicijnen en hulpmiddelen. Deze updates bevatten veranderde prijzen, aangepaste vergoedingen en nieuwe wet- en regelgeving voor circa 106.000 artikelen.

Progress Corticon maakt het eenvoudig om de geautomatiseerde bedrijfsregels in het vergoedingensysteem te wijzigen. Het BRMS vertaalt de wijzingen die zijn doorgevoerd door de business naar de applicatiecode. Hierdoor wordt de integratie met het informatiseringsplatform automatisch gerealiseerd. Zo worden wijzigingen in de met verzekeraars afgesproken voorwaarden sneller geïmplementeerd.     Progress Corticon kwam als beste uit de ‘Proof of Concept’ (POC).

De belangrijkste argumenten waren:
- Het gebruiksgemak voor het opstellen van beslissingsregels door bedrijfsanalisten. Progress Corticon kon alle regels zonder programmeren aan.
-   Regelverificatie door Progress Corticon overtrof de verwachtingen. Brocacef zette bewust twee logische regelfouten in de POC om de verschillende oplossingen grondig te testen. Progress Corticon vond als enige BRMS de fouten. Het systeem vond zelfs een derde (niet-bewuste) fout in de specificatie.
- De performance van Progress Corticon was optimaal en de omgeving zeer stabiel en schaalbaar. Met automatische foutdetectie en het geautomatiseerd voorstellen van oplossingen om inconsistenties in regels te verhelpen, kan er veel tijdswinst gerealiseerd worden.

Brocacef wil Progress Corticon in de toekomst inzetten om meer besluitvormingsaspecten van de bedrijfsvoering te verbeteren. Door de integratie met het verkoopsysteem van apothekers ontstaat de mogelijkheid om intelligentere klantinteracties aan te gaan op basis van de in Progress Corticon ingevoerde beleidsregels. De implementatie van Progress Corticon biedt niet alleen grote voordelen aan Brocacef. Ook de klant is gebaat bij een snelle, effectieve en nauwkeurige besluitvorming en een goede dienstverlening.     Kijk hier voor meer informatie over Corticon BRMS.

Over Brocacef Groep   Brocacef Groep, gevestigd in Maarssen is een groep van ondernemingen, actief op het gebied van de gezondheidszorg. Naast de distributie van geneesmiddelen en medische producten, ontwikkelt en implementeert Brocacef Groep apotheek- en zorgconcepten. Bij Brocacef Groep werken circa 2.200 medewerkers. Brocacef Groep is onderdeel van de PHOENIX group in Mannheim met vestigingen in 25 landen en 29.000 medewerkers en van Celesio AG, gevestigd in Stuttgart. Celesio is actief in 14 landen en heeft ca. 39.000 medewerkers. Zowel PHOENIX als Celesio zijn internationaal leidende dienstverleners op het gebied van de gezondheidszorg. Voor meer informatie zie: www.brocacef.nl

Progress (NASDAQ:PRGS) vereenvoudigt de ontwikkeling, de implementatie en het beheer van bedrijfsapplicaties op iedere smartphone, tablet of laptop, zowel lokaal als in de cloud. Dit met minimale complexiteit van IT en een lage total cost of ownership. Meer informatie: www.progress.nl of bel ons op: 010-235 1111 (NL) / 015-307700 (BE)